מדוע כסאות בטיחות מגיעים עם תאריך תפוגה?

שוק מוצרי יד שנייה רותח בארץ ובעולם בעיקר מאז שהרשתות החברתיות נכנסו לחיינו, אבל הרתיחה הזו החלה עוד קודם לכן באתרים ייעודיים בין-לאומיים וישראליים למכירת מוצרים משומשים. רפרוף מהיר על המוצרים שנמכרים מגלה מוצרים רבים לתינוקות ובהם גם כסאות בטיחות. עבור הילד הראשון בדרך כלל נוהגים לקנות הכל חדש ונוצץ או שמקבלים המון מתנות, אבל בילד השני או השלישי כבר מתחילים למחזר, להבין שלא כל דבר צריך חדש, ולנסות להוריד עלויות. 

אם אתם מחפשים כיסא בטיחות יד שנייה לא תתקשו למצוא כזה במחיר נמוך יותר באתרי יד שנייה. אולם בניגוד לבגדים או צעצועים, כסאות בטיחות מגיעים עם תאריך תפוגה. כן, למושבים שבהם אתם מפקידים את הילדים למהלך הנסיעות יש פג תוקף, ולכן לא מומלץ לרכוש כיסא בטיחות יד שנייה או להעביר מחברים עם ילדים גדולים יותר. במאמר שלפניכם נסביר מדוע זה לא מומלץ, למה צריך לשים לב אם בכל זאת בחרתם בכיסא בטיחות משומש, ואיך לקנות את המושב הנכון עבור הילדים שלכם. 

מהו התוקף של כיסא בטיחות

תאריך פקיעת התוקף של כיסא בטיחות משתנה בין היצרנים השונים ולרוב הוא יהיה חמש או שש שנים. ישנם כסאות בטיחות שמגיעים עם תוקף ארוך יותר, אפילו עד עשר שנים, לרוב בקטגוריית הכיסאות המשולבים All-in-One, שהופכים בהמשך לבוסטר עם או בלי גב. תאריך התפוגה צריך להופיע על מדבקה על גבי הכיסא. אם אין מדבקה או תאריך פג תוקף בחוברת ההנחיות מהיצרן, מומחי הבטיחות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצים לא להשתמש בכיסא יותר מעשר שנים. ההמלצה הזו תקפה גם לכיסאות שלא היו כלל בשימוש חלק או כל התקופה. 

הסיבות העיקריות לפקיעת התוקף של כסא בטיחות

כסאות הבטיחות מכל הסוגים, סלקלים, ובוסטרים נועדו כדי לאפשר נסיעה בטוחה עם תינוקות וילדים ולצמצם ככל הניתן את אפשרויות ועוצמות הפגיעה בהם במקרה של תאונה. לכן אסור לחסוך על מושבים אלו ולקנות כסאות לא יעילים שלא יעמדו במבחני ריסוק. הנה הסיבות העיקריות לכך שיש לכסא בטיחות תאריך תפוגה:

בלאי טבעי: כסאות בטיחות מתיישנים עם השנים ונגרם להם בלאי טבעי עם השנים. נכון שהכיסא מיוצר מפלסטיק קשיח ועמיד מאוד שיוצא לשוק לאחר שעמד במבחני ריסוק מתקדמים, אך המושב נחשף לשמש, מתבשל ברכב הסגור תחת הטמפרטורות הגבוהות של הקיץ הישראלי הארוך והחם, עומד בשינויים ומעברים מחום לקור ובחזרה, והפלסטיק מתחיל להיסדק. גם הריפוד סובל מבלאי והתיישנות, לכלוך רב, מתיחת הרצועות, ובלאי במערכת האיזופיקס.

תקנים חדשים: זוכרים איך אתם נסעתם כילדים ברכב של ההורים? כמעט לא היו תקני בטיחות, אפילו חובת חגירת חגורת בטיחות במושבים קדמיים נכנסה רק בשנות ה-70 וגם זה רק בדרכים בין-עירוניות, החובה הורחבה לדרכים עירוניות רק בסוף שנות ה-80, ובישיבה מאחור חלה חובת חגירה רק בשנות ה-90. אותו הדבר עם כסאות בטיחות לילדים – הם התחילו עם תקן בטיחותי מסוים, ובמרוצת השנים התקנים משתנים. המכוניות החדשות מתקדמות יותר ומגיעות עם אמצעי אבטחה לכיסאות בטיחות, הכיסאות עצמם מתקדמים יותר ומספקים הגנה גבוהה יותר. הכיסאות הישנים לא מתאימים לתקני בטיחות חדשים ולאבזור המתקדם ברכבים החדשים. לכן ההמלצה היא לקנות את הדגמים החדשים שעומדים בכל ההוראות, ההנחיות, החוקים והתקנים המעודכנים ביותר ובכך לצמצם את אפשרויות הסיכון. 

כיתוב נמחק: אחד הדברים שאנחנו חוזרים עליהם שוב ושוב הוא ״יש לעקוב אחרי הוראות היצרן״. על כסאות הבטיחות יש מדבקות עם כיתובים שונים של הוראות והנחיות. המדבקות הללו עלולות ליפול במרוצת השנים בשל החום שממיס את הדבק, ובמדבקות שלא נופלות הכיתוב עלול להימחק. אם אתם מקבלים או רוכשים כיסא משומש ללא הכיתובים והמדבקות קיימת סכנה בעיגון לא נכון של הכיסא, מיקומו באופן שגוי, ובכך עולה הסכנה לפגיעה בזמן תאונה. רק תנסו לחשוב על כמות הפעמים שהכנתם פסטה או פתיתים, זרקתם את האריזה עם ההוראות לפח, וחזרתם להוציא אותה כדי לוודא מהו זמן הבישול למרות שכבר בישלתם עשרות פעמים. עכשיו תחשבו מה קורה אם אתם שוכחים את ההוראות במשהו הרבה יותר משמעותי מפסטה. 

כסאות בטיחות לאחר תאונה

לאחר תאונת דרכים מומלץ להחליף כיסא בטיחות גם אם הוא עדיין בתוקף וגם אם נראה ממבט חטוף שהוא לא ניזוק. הסיבה לכך היא שייתכן שאחד מחלקיו הפנימיים ניזוק או קרס באופן שלא ניתן לראות מסקירת פני המושב. פגיעה כזו שאינה נראית בעין עלולה לפגום ביכולת של הכיסא להגן על הילד או הילדה שיושבים בו אם תהיה, חס וחלילה, תאונה נוספת. 

יצרני מושבי הבטיחות אוסרים בספרי ההנחיות שלהם על שימוש בכיסא לאחר תאונה מהסיבות שציינו, אך למרות הדברים האלה, הרשות הלאומית האמריקאית לבטיחות בדרכים NTSHA הגדירה חמש שאלות שאם עניתם על כולן בחיוב, לא צריך להחליף את המושב:

  1. האם אפשר היה להסיע את המכונית ממקום התאונה ללא גרר או כל עזרה אחרת?
  2. האם הדלת הקרובה ביותר למקום בוא הותקן כיסא הבטיחות של הילד לא ניזוקה?
  3. האם הנוסעים ברכב לא נפגעו בתאונה, לא פונו לבית החולים, ולא הלכו לבית החולים מרצונם, ללא יוצא מהכלל?
  4. האם כריות האוויר ברכב לא התנפחו בזמן התאונה או כתוצאה ממנה?
  5. האם למושב הבטיחות אין נזקים נראים לעין?

אם כל התשובות לכך הן חיוביות – אין צורך על פי הרשות האמריקאית להחליף כיסא. מספיק שרק על אחת מהשאלות עניתם בשלילה – ויש חובה להחליף כיסא בטיחות לאחר תאונה והתוקף שלו פג מיידית גם אם תאריך התפוגה עוד רחוק.

עוד דברים שחשוב לדעת על תפוגת כסאות בטיחות

ראשית, בדקו מי היצרן שעומד מאחורי המוצר. כשיודעים מי ייצר את כיסא הבטיחות ניתן לערוך מחקר ברשת ולראות האם הכיסא עבר תהליך של בדיקה, אילו בדיקות נעשו, ומה היו הציונים במבחני הריסוק והבטיחות השונים. 

למוצרים כמו כסאות בטיחות לרכב וסלקלים אין תקן אחיד ומחייב בנוגע לשימוש וכל יצרן נותן תוקף משלו. משמעות התקן היא שהכיסא נבדק ונמצא עם הגנה מרבית עד לזמן התפוגה אך לא מעבר לכך, כלומר אי אפשר לדעת איך המוצר יתנהג לאחר תום התקופה. 

חשוב לשים בהנחיות היצרן לסעיף שנוגע לספירת הזמן עד לתום התוקף. יש יצרנים שסופרים את הגבלת השימוש מזמן הייצור ואחרים סופרים מתחילת השימוש. המשמעות היא שייתכן שלחנות הגיעו שני כסאות באותו היום מיצרנים שונים ושניהם יוצרו לפני חודשיים. רכשתם כיסא והתחלתם להשתמש בו כעבור ארבעה חודשים, כלומר חצי שנה מזמן הייצור. על אחד ההנחיה היא חמש שנים מיום הייצור, כלומר תוקפו לעוד ארבע שנים וחצי. בשני הספירה מתחילה מיום השימוש – כלומר תוקפו לחמש שנות שימוש מלאות. לכן לא מספיק לכם לדעת שיש למוצר תוקף, אלא עליכם לדעת גם איך התקופה נספרת. 

זכרו, במקרה של כסאות בטיחות מראה עיניים לא מספיק. בהחלט ייתכן שתקבלו כיסא בטיחות יקר מבן משפחה או חברים, המושב ייראה במצב מצוין, שלם ותקין, אך אם תסתכלו על התוקף הוא יהיה לחודשים בודדים נוספים במקרה הטוב, פג תוקף לפני שנים במקרה הפחות טוב. 

כשאתם קונים או מקבלים במתנה כיסא בטיחות משומש אתם לא יכולים לדעת מה מצבו של הכיסא, מתי הוא נרכש, ולפעמים המוכר מסתיר מידע כמו האם הכיסא עבר תאונה, מה שעלול להיות סכנה ממשית. אם בכל זאת קיבלתם כיסא משומש, בדקו את פרטיו היטב על מנת לוודא שהיצרן לא הכריז recall, קריאה להחזרת המוצר לתיקון או בדיקה מחשש למפגע בטיחותי. בקניית מוצר חדש יש יותר ודאות שתקבלו מידע אם תהיה קריאה כזו. 

איך מתאימים כיסא בטיחות לנסיעה בטוחה

בשוק יש אין-ספור כסאות בטיחות שמיועדים לילדות וילדים בכל הגילים, הגבהים, והמשקלים. כדי שהנסיעה תהיה בטוחה יש להתאים את המושב לפי גיל הילד ומשקלו. לפי החוק בישראל, יש להושיב תינוקות עד גיל שנה עם הפנים נגד כיוון הנסיעה, אך ארגון ״בטרם״ ממליץ לא למהר להחליף את הכיוון ולהמשיך בכך עד גיל שנתיים לפחות, כל עוד משקל ומידות התינוק מתאימים להנחיות היצרן.

את מושב הבטיחות יש לעגן למכונית בעזרת חגורת הבטיחות או באמצעות אביזרים ייעודיים, כמו איזופיקס. גם כאן יש לעקוב אחר הוראות היצרן עד איזה משקל ומידות הילד ניתן להשתמש באיזופיקס ומתי יש לעבור לאבטחה באמצעות חגורת הבטיחות. 

ולבסוף, יש לוודא ששלד הכיסא לא מפעיל לחץ ישיר על אבזמי החגורות. הסיבה לכך היא שלחץ שכזה בזמן תאונה עלול לשבור את האבזם באופן התינוק ויגרום לאסון. 

תאריך תפוגה של כסאות בטיחות – בואו נסכם:

  • כיסא בטיחות מגיע עם תאריך תפוגה שנע בין חמש לעשר שנים.
  • הסיבות העיקריות לכך הן בלאי טבעי, התיישנות תקנים, התקדמות אמצעי הבטיחות, והוראות מחוקות.
  • תוקפו של כיסא בטיחות פג לאחר תאונה גם אם הוא נרכש לאחרונה.
  • לשוב לשים לב להנחיות היצרן בנוגע לספירת התוקף – האם מתקופת הייצור או מתחילת השימוש?
  • אם קיבלתם כיסא משומש, עליכם לעשות תחקיר ולשאול אם הכיסא עבר תאונה, האם יש recall על הדגם הזה, ואם הוא עומד בכל התקנים החדשים. לכן ההמלצה היא לא לקחת סיכונים ולרכוש כיסא בטיחות חדש.