איפה הכי בטוח להתקין כיסא בטיחות ברכב?

נסיעה עם פעוט ברכב היא פעולה שחוזרת על עצמה לפחות פעמיים ביום, לפעוטון או לגן ובחזרה. ברוב המקרים מדובר בארבע נסיעות יומיות ואף יותר. לא משנה אם מדובר בקפיצה קטנה של חמש דקות או בנסיעה ארוכה יותר, תפקידם החשוב ביותר של כסאות בטיחות הוא להוביל את הילדים ליעד ובחזרה בשלום ובבטחה. אם המושב הותקן באופן שגוי או במיקום לא נכון – ההגנה הזו נפגמת וזהו מתכון לאסון. ריכזנו עבורכם את הדברים החשובים ביותר לדעת על איך למקם כיסא בטיחות ברכב באופן מושלם להגנה הטובה ביותר על היקר לכם מכל.

מה אומר החוק בישראל

החוק בישראל מחייב כל נוסע ונוסעת בכלי הרכב להיות חגורים במושב בטיחות – באמצעות חגורת הרכב, כיסא בטיחות, או בבוסטר מגביה בהתאם לגיל וממדי הגוף. מחקרים מראים כי שימוש נכון בכיסא בטיחות מפחית את שיעור תמותת הילדים בתאונות והפגיעות החמורות בכ-70%. החוק היבש מחייב הושבת ילדים עד גיל שנה במושב בטיחות עם פניהם נגד כיוון הנסיעה, עד גיל 3 בכיסא בטיחות עם כיוון הנסיעה, ועד גיל 8 עם מושב מגביה שכולנו קוראים לו בוסטר. למה הדגשנו שמדובר בחוק יבש? משום שמומחי בטיחות ילדים בארץ ובעולם ממליצים להרחיב את השימוש בכל אחת מהקטגוריות שציינו, וממש בפסקה הבאה נפרט באיזה כסא בטיחות יש לשבת בכל גיל לפי אותן המלצות. 

כסאות בטיחות לפי גיל

כיסא בטיחות ברכב

על פי נתוני משרד הבריאות, בין השנים 2000 ל-2018 תאונות הן סיבת המוות השנייה בישראל לתמותת תינוקות וילדים עד גיל 4. מעל גיל 5 תאונות הופכות לגורם המוות הראשון בקרב בנים והשני בקרב בנות. תאונות דרכים יכולות להתרחש גם קרוב לבית ובנסיעות קצרות מאוד, לכן נדגיש את חשיבותה של חגירה נכונה במושב בטיחות מתאים לגובה ולמשקל הילד בכל נסיעה, גם אם ממש מדובר בדקה של נסיעה למרכול הקרוב או לכל סידור אחר. ההנחיות הבאות מבוססות על המלצות ארגון בטרם, מחקרים בעולם, והמלצות של ארגוני בטיחות במדינות ה-OECD.

לידה עד גיל שנתיים: החוק אמנם קובע הושבה נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה, אך ארגוני בטיחות ממליצים להמשיך לפחות עד גיל שנתיים, או עד להגעה למשקל המרבי שכיסא הבטיחות מאפשר בשלב הראשון. הסיבה לכך היא שבזמן תאונה הגוף ״עף״ במהירות גבוהה קדימה. חוליות הצוואר של תינוקות ופעוטות עדיין לא חזקות מספיק כדי לספק תמיכה ועלול להיגרם נזק בלתי הפיך לעמוד השדרה ואפילו מוות. בהושבה נגד הכיוון גב המושב סופג את עוצמת המכה וכך הפגיעה בראש התינוק פחות עוצמתית והתינוק מוגן עד פי 5 לעומת ישיבה בכיוון הנסיעה. 

שנתיים עד גיל 5: אם הנחיות יצרן כיסא הבטיחות ומידות הילד מאפשרות זאת – אפשר להמשיך להושיב נגד כיוון הנסיעה גם לאחר גיל שנתיים. אם לא, אפשר לעבור לישיבה עם כיוון הנסיעה וחגירה ברצועות הבטיחות של המושב. החוק מחייב ישיבה עד גיל 3, אך המומחים ממליצים להמשיך עד גיל 5 לפחות. הסיבה לכך היא הכוח העצום שמופעל על הגוף בזמן תאונה. הרצועות הפנימיות של כיסא הבטיחות מחלקות את הכוח הזה בין מספר נקודות אחיזה בגוף ובכך מסייעות להפחית את עוצמת הפגיעה. 

גיל 5 עד 10: לפי החוק מגיל 3 עד גיל 8 צריך לשבת בבוסטר, אך המלצות המומחים הן להמשיך עם כיסא בטיחות עד המשקל והגובה המרביים האפשריים על פי הנחיות היצרן. לאחר מכן אפשר לעבור לבוסטר עם או בלי גב. הסיבה להושבה בבוסטר ולא מעבר ישירות למושב הרכב היא שגובה הילד עדיין לא מתאים לחגורת הבטיחות. הבוסטר מגביה את הילדים באופן שמאפשר את הידוק החגורה לגוף הילד או הילדה להגנה מרבית בעת תאונה.

גיל 10 עד 14: חגורת הבטיחות של הרכב יכולה להגן על ילדים מגובה 1.45 מ׳ ומעלה, ולכן מומלץ להמשיך לשבת בבוסטר עד ההגעה לגובה הזה. ברגע שהילדים עברו את הגובה אפשר לעבור למושב הרכב ללא כל עזרים. החוק בישראל לא מגדיר גיל מינימום לישיבה במושב הקדמי, אך ארגוני הבטיחות ממליצים לא לאפשר זאת לפני גיל 13. הסיבה לכך היא שרוב התאונות הן חזיתיות וישיבה במושב האחורי מרחיקה את הילד ממרכז התאונה.  

היכן למקם כיסא בטיחות ברכב?

השאלה הנשאלת ביותר היא אם למקם כיסא בטיחות קדימה ליד ההורה שנוהג או במושב האחורי. המחשבה הראשונה היא שהושבת התינוק בכיסא ליד ההורה בטוחה יותר משום שההורה יכול לדאוג לצרכיו של התינוק אך מדובר בטעות גדולה. המושב הבטוח ביותר להסעת תינוקות וילדים הוא הספסל האחורי וארגוני בטיחות בישראל ובעולם תמימי דעים בנושא זה. כפי שכבר ציינו ממש לפני רגע, הושבת ילדים בספסל האחורי מרחיקה אותם ממוקד התאונה, אך לא רק זאת. כיסא בטיחות במושב הקדמי עלול להסיח את דעתו של ההורה הנוהג ברכב ובכך להעלות את הסיכון לתאונה. 

שימו לב, אם בכל זאת בחרתם לשים כיסא בטיחות במושב הקדמי (ונדגיש שוב: אל תעשו זאת!), יש לבטל כרית אוויר פעילה כפי שקובע החוק בישראל. 

עכשיו כשאנחנו יודעים שהספסל האחורי הוא המקום הנכון, נשאלת השאלה הבאה – ליד החלון, באיזה צד, או בכלל במושב האמצעי. אין נתון סטטיסטי בנוגע לאיזה צד ברכב נפגע יותר ובכל מקרה תאונות צדיות פחות נפוצות בהשוואה לתאונה חזיתית. ההעדפה היא למקם כסא בטיחות במושב האמצעי, אך אם מדובר ביותר מילד אחד כמובן שאחד המושבים ימוקם ליד החלון. 

על מה חשוב להקפיד בחגירת הפעוט למושב

רצועות כיסא בטיחות צריכות לצאת מגובה הכתף ועליהן להיות מהודקות כך שלא ניתן לצבוט אותן וליצור קיפול. מצד אחד צריך להקפיד שלא יישארו עודפי רצועה ומצד שני לוודא שלתינוק או לפעוט נוח בכיסא. תמיד יש לעקוב אחרי הנחיות היצרן של כיסא הבטיחות, וכמובן לחגור את הילד בכיסא בכל נסיעה.

בדיקות שנעשו בעבר הראו כי שלושה מתוך ארבעה כסאות בטיחות באמצעות חגורת הבטיחות הותקנו באופן שגוי. מושבי רכב חדשים מצוידים בהתקני איזופיקס או LATCH באופן שמעלה באופן משמעותי את אחוזי ההתקנה הנכונה. עיגון נכון של מושב הבטיחות לספסל הרכב מספק לילדכם הגנה מרבית במקרה של תאונה. כאן תוכלו לקרוא עוד על שימוש ברצועות איזופיקס לעיגון כיסאות בטיחות למושב הרכב. 

שימוש בכסא בטיחות יד שנייה

כיסא בטיחות משומש  עלול להיות סכנה. לא תמיד אתם יודעים מה ההיסטוריה של הכיסא, האם הוא עבר תאונת דרכים, האם חסרים חלקים, והיכן חוברת הוראות היצרן. לא מומלץ להשתמש בכיסא בטיחות מיד שנייה, אך אם בכל זאת עשיתם זאת יש לוודא שהמושב לא עבר תאונה. גם אם כיסא נראה תקין אחרי תאונה, אינכם יודעים אילו חלקים פנימיים ניזוקו באופן שמפחית את ההגנה על ילדכם באופן משמעותי. הכיסא צריך להיות תקין ללא שברים, סדקים, או עיוותים אחרים, כל המדבקות צריכות להיות על הכיסא עם הוראות שימוש בכיתוב ברור שלא נמחק, ולוודא שהכיסא עומד בתקנים העדכניים ביותר. חשוב לדעת שכסאות בטיחות מגיעים עם תאריך תפוגה ואין להמשיך להשתמש בכיסא לאחר מכן. 

קפצתי לנסיעה קצרה, אפשר להושיב את הילד על הברכיים?

המילה האחת והיחידה שאתם צריכים לקרוא כאן היא ״לא!״. גם נסיעה קצרה ביותר ללא כיסא בטיחות עלולה להיות מסוכנת ואפילו קטלנית. ישנם גורמי תאונה שכלל לא תלויים בכם, כמו עצירה פתאומית של הרכב שלפניכם או אדם שמתפרץ לכביש מבין שתי מכוניות כששדה הראייה שלכם צר מאוד. בלימה פתאומית של רכבכם עלולה לגרום לתנועה מהירה מאוד בעוצמה גבוהה של פשוט לא חגור אל שמשת הרכב. הסעת ילדים עד גיל 8 ללא כסאות בטיחות או בוסטרים מתאימים למידותיהם היא עבירה על החוק, אך יותר חשוב מזה – סכנה גדולה לבטיחותם (איך בוחרים כיסא בטיחות לתינוק – כתבה אתר finder). 

מותר להשאיר פעוט ברכב עם חלון פתוח?

ואם כבר הזכרנו נסיעות קצרות, גם אם אתם עוצרים לרגע לאסוף משהו אל תשאירו את הילד ברכב ללא השגחתכם. גם לא עם חלון פתוח. אפילו אם השארתם פתח אוורור, בחודשי הקיץ החמים רמת החום במכונית עולה לטמפרטורות מסוכנות אפילו עבור מבוגרים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים, פעוטות, ותינוקות. 

בואו נסכם

תינוקות, פעוטות וילדים צריכים לשבת בכיסא בטיחות או בבוסטר מהלידה עד גיל 8 לפי החוק, אך מומחי בטיחות ממליצים לא לעבור למושב הרכב לפני שהם מגיעים לגובה 1.45 מ׳. יש להמשיך עם הושבה נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנתיים לפחות. המיקום הבטוח ביותר להתקין כיסא בטיחות הוא במושב האמצעי של הספסל האחורי, אך אם יש יותר מילד אחד, כמובן שאחד מהם יהיה ליד החלון. ההמלצה היא לא להתקין בשום אופן מושב בטיחות במושב הקדמי שליד הנהג, אך אם עשיתם זאת (שוב, אל תעשו זאת!) יש לבטל כרית אוויר פעילה. התקנה נכונה של הכיסא תבטיח נסיעה בטוחה ונוחה לתינוק, וראש שקט עבורכם ההורים. 

שינוי גודל גופנים